“Ne iş yaptığınız değil, işinizi nasıl yaptığınız önemlidir”

“Ne iş yaptığınız değil, işinizi nasıl yaptığınız önemlidir”

YÖNETİM FELSEFESİ

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 61.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 10.5px Helvetica} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 10.5px Helvetica; min-height: 12.0px} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; font: 11.0px Helvetica; color: #9f2823} p.p5 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; font: 11.0px Helvetica; color: #00747b} p.p6 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; font: 11.0px Helvetica; color: #e2b759} p.p7 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 12.0px; font: 15.0px Helvetica} span.s1 {letter-spacing: -0.2px} span.s2 {font: 15.0px Helvetica; letter-spacing: -0.2px} span.s3 {font: 10.5px Helvetica; letter-spacing: -0.2px} span.s4 {letter-spacing: -0.5px}

Başarılı yöneticiler başarılı olmak için bir  “Yönetim Felsefesi” uygularlar. İş hayatındaki kırk yıllık tecrübemde uyguladığım yönetim felsefemde bulunan önemli hususları sizlerle paylaşayım. 


Öncelikle iki tane “Ol” paylaşmak istiyorum.



Has Ol

Başarılı bir yönetici olmak istiyorsanız öncelikle “HAS” olmanız gerekir. 

Hoşgörülü ol. 

Toplantıya giderken, bir müşteri teması yaparken, bir rakiple konuşurken, bir arkadaşınız ile tartışırken hoşgörülü olun. Çeşitli nedenlerden dolayı hoşgörüsüz davranabiliyoruz.  Her konuya hoşgörü ile yaklaşmak, sizi yüceltecektir. Hoşgörü ile değerlendirdiğiniz olaylarda doğru karar alma şansınız yükselecektir. 


Anlayışlı ol. 

Anlayışlı olmak da bir yönetim taktiğidir. Bir toplantıya katılırken anlayışlı olmak taktiğini sağ cebinize koyun. Toplantıya öyle katılın. Anlayışlı olmak, empati yapmak yöneticiler için önemli bir taktiktir. Olaylara karşınızdakinin gözüyle bakabilmek ufkunuzu açacaktır. Her iki tarafın da kazanacağı kararları almanıza ışık tutacaktır.


Sabırlı ol. 

Sabır sizi doğru yola, doğru karara, doğru sonuca götüren önemli bir meziyettir. Sabırsızlık birçok konuda istemediğiniz sonuçları size getirebilir. Tabii sabrın da bir dengesi vardır. Bazı yerlerde de aşırı sabır, aşırı susmak, aşırı tepkisizlik, doğru olmaz. Sabır konusunda dengeli olmak gerekiyor. 


Sabırsız davranarak kararlar almaya başlayınca karşınızdakine ve kendinize zarar vermeye, yapılmaması gerekenleri yapmaya, verilmemesi gereken sözleri vermeye ve yapmamanız gereken davranışları yapmaya başlıyorsunuz. 


Doğru bildiğiniz yolda ilerlerken  “HAS” taktiğinizi sağ cebinize koyunuz.


Ses Ol

“HAS OL” taktiğini sağ cebinize koymuştunuz. Şimdi de sol cebinize “SES OL” taktiklerini koyunuz.


Samimi Ol.

Samimiyet bir yönetim taktiğidir. Bir kurumun samimi olması, bir bankanın samimi olması, bir kişinin samimi olması. 


Bir şirket müşterilerine, çalışanlarına, tedarikçilerine, devlet dairelerine ve ortaklarına karşı samimi davranmalıdır. Müşterisini kandırmayacak, müşterisine açık davranacak, müşterisini zarara sokacak bir konu varsa onunla paylaşacak, müşteriyi sıkıntıya sokacak bir husus varsa önceden müşterisini uyaracak. 


Günümüzde bilgi paylaşımı çok sürati oluyor. Teknoloji gelişti. Samimiyetsizlik o kadar çabuk tespit ediliyor ki. Bir kişi bir yerde bir konuşma yapıyor, hemen dünyanın öteki ucunda söyledikleri paylaşılıyor. 


Google’a giriyorsunuz, 3 yıl önce yaptığınız  konuşmanın  metnini buluyorsunuz. “Bu ne diyormuş, ne demiş. Beyaz dediğine siyah diyor, siyah dediğine daha sonra yeşil diyor.” denildiğinde itibarınızı anında kaybedebiliyorsunuz. Samimiyet size yarayacak bir yönetim taktiğidir. 


        tik Ol, Erdemli Ol.

Etik olmak, erdemli olmak çok önemli bir yönetim taktiğidir. Size uzun vadede kazanç sağlayacak bir taktiktir. Etik dışı davranışlar ile kısa vadede menfaat sağladığınızı zannedebilirsiniz. Ancak uzun vadede etik ve erdemli olmayan insanlar başarılı olamaz. Etik değerlere sahip çıkmayan, iş ahlakına uymayan kişiler itibar kazanamaz. 


“İtibar” kazanması zor, kaybetmesi kolay bir zenginliktir. İtibar kaplumbağa süratiyle kazanılır, jet süratiyle kaybedilebilir. Kaybettiğiniz para ise üzülmeyin. Bir gün yeniden kazanabilirsiniz. Kaybettiğiniz itibarınız ise üzülebilirsiniz. Aynı itibarı bir daha asla göremezsiniz. İtibarınızı kaybetmek istemiyorsanız yaşantınızın her safhasında her zaman etik olmak, erdemli davranmak zorundasınız.


Sorumlu ol.

Sorumlu olmak çok önemli bir yönetim taktiğidir. Her attığınız adımda sorumlu olmak, her yaptığınız işin sorumluluğunu fark ediyor olmak, sorumluluğunuzu tanımlamak, sorumluluklarınızı bilerek yerine getirmek. Başarı için olmazsa olmazlardandır.


Her sandalyeyi işgal eden kişinin bir sorumluluğu vardır. Nefes alan herkesin bir sorumluluğu vardır. Kime karşı sorumluluklarım var? Hangi sorumluluklarım var diye düşünün ve sorumluluklarınızı yerine getirmek için çaba sarf edin. 


Sorumluluğuna sahip çıkamayan hiç bir banka, hiçbir şirket, hiç bir kişi uzun vadeli başarılı olamaz. Zaman zaman unutabiliyoruz sorumluluklarımızı. Zaman zaman hatalar yapabiliyoruz. 


Aklınızda yönetim taktiklerinden SES olursa,  onu da sol cebinize koydunuzsa, başarı için kuşanmış olursunuz. Sağ cebinizde “HAS” ve sol cebinizde ”SES” varsa başarılı yönetim taktiklerinden önemli olanlar yanınızda demektir. “HAS” ve “SES”  yönetim taktiklerini uygulamaya başlayabilirsiniz...

SMMM OL

Hayatta başarılı olmayı kim istemez ki? Başarılı olduğumuzda sevinir, başarısız olduğumuzda hüzünleniriz. Üzüntüyü bilmeden sevinmenin, başarısızlığı tatmadan başarının kıymetini anlayamayız. 


Peki başarı neden bu kadar önemli? Çünkü, hayatta bıkılmayacak tek şey, başarıdır. Her şeyden vazgeçilir fakat başarıdan vazgeçilmez. İş hayatında başarılı olan insanın, sosyal hayatında da başarı şansı daha yüksektir. Başarı bir mıknatıs gibi herkesi kendisine çeker. 


Dolayısıyla başarılı olmak, hayatınızın en önemli hedeflerinden biridir. Başarılı yönetim taktiklerinden, “SMMM OL” taktiğini sizlerle paylaşmak istiyorum.


“SMMM” kısaltmasını ilk duyan bunun “Serbest Muhasebeci Mali Müşavir” mesleğinin kısaltılmışı olduğunu zannediyor. Değil. Bu SMMM başarılı yönetim taktiklerini özetlemek için benim oluşturduğum bir kısaltma.


Sağduyulu Ol.

Başarılı yöneticiler sağduyulu olur. Sağduyulu ve aklıselim sahibi insanlar, doğru ile yanlışı birbirinden ayırma, doğru yargılama gücüne sahip insanlardır.


İş hayatında yöneticiler, karşılaştıkları sorunları halletmek için sık sık karar almak zorunda kalırlar. Her kararın sonunda ise bir icraat yapılır. Karar alınır ve uygulanır. Sağduyulu olmayan yöneticiler çoğu kez yanlış kararlar alır. Yanlış icraatlar yapar. Sağduyulu olmayan yöneticiler hem kendilerine, hem şirketlerine hem de çevrelerine zarar verirler.


Bilgi, tecrübe, sabır ve vicdan, sağduyulu olabilmek için gereken önemli vasıflardır. Doğru yolu bulabilmek için konu hakkında yeterli bilgi sahibi olmak gerekir. Yeterli bilginiz olmadan hiç bir konuda çabuk karar almayınız. Bilmediğiniz konuları bir bilene danışabilirsiniz. Bilen insanlara sorup onların bilgilerinden yararlanabilirsiniz.


Aklıselim kararlar alabilmek için konu hakkında bilgi ve tecrübe sahibi olmanız gerekir. Tecrübeniz yoksa yanınızda tecrübeli insanları bulundurun. Tecrübeli insanların tecrübelerinden yararlanmak ayıp değildir, utanılacak bir şey değildir. Başkalarının tecrübelerini kendi tecrübeniz gibi kullanmaya başladığınızda daha başarılı kararlar aldığınızı göreceksiniz.


Ahlak sahibi, vicdan sahibi yöneticilerin sağduyulu olma olasılığı daha yüksektir. Bir treni doğru yolunda götüren raylar gibi, ahlaki değerler de yöneticileri doğru yolda tutan tren raylarıdır. Etik değerleri olan ve bu değerlere uyan yöneticiler her an vicdanlarının sesini dinlerler. Sağduyulu kararlar alırlar. Başarıyı hedefleyen, sağduyulu olur.


Mantıklı Ol.

Başarılı yöneticiler mantıklı olur. Başarılı yöneticiler mantığa uygun, akla uygun davranırlar. Aklın yolu birdir denir. Buna rağmen bazı insanlar mantıksız kararlar alır. Mantıksız davranışlarda bulunurlar. 


Mantıksız kararlar alırsanız bu kararlar sizi yanlış yollara götürür. Her aldığınız kararın, her yaptığınız davranışın sağlam bir gerekçesi olmalıdır. Kararlarınızın ve davranışlarınızın nedenini, niçinini, etrafınıza çekinmeden açıklayabilecek durumda olmalısınız. 


Kararlarınızın ve davranışlarınızın hesabını vermeye her zaman hazır olmalısınız. Bu kararım mantıklı mı? Sorgulayın. Bu yaptığım iş mantıklı mı? Sorgulayın. Her kararınızı, her davranışınızı mantık süzgecinden geçirin. 


Sizin gözünüzden mantıklı olan bir karar veya davranış, karşı taraf açısından mantıksız olabilir. 


Kararlarınızı sadece kendi mantık süzgecinizden değil, bir de karşınızdakinin mantık süzgecinden geçirin. Hem sizin hem de karşınızdakinin mantık süzgecinden geçebilecek kararlarınızın en doğru kararlar olacağını unutmayın. Başarıyı hedefleyen, mantıklı olur.


         akul Ol.

Başarılı yöneticiler makul olur. Makul davranışlar, belirli bir dengesi olan, çoğunluk tarafından, kabul edilen davranışlardır. Her şeyin, her işin bir kıvamı vardır. Ne yaparsanız yapın yaptığınız iş için gereken doğru kıvamı bulmalısınız. Makul olan yöneticiler her konuda başarı için gereken sihirli kıvamın ne olduğunu bilirler. 


Birlikte çalıştığınız insanlara iş yüklerken makul olun. Her insanın kaldırabileceği yük farklıdır. Her personelin üstesinden gelebileceği ve gelemeyeceği sorunlar farklıdır. 


Görev ve sorumluluk verirken makul olun. Başarıyı hedefleyen, makul olur. Sağduyulu oldum, mantıklı davrandım ve makul oldum. Başarılı olmak için başka ne olmam gerekir derseniz, cevabım hazır. Makbul olmanız gerekir.


Makbul Ol.

Başarılı yöneticiler makbul olur. Başarılı yöneticiler, kabul edilen, beğenilen ve hoş karşılanan insanlardır. Makbul, aranan, beğenilen, sevilen, saygı duyulan, hürmet gösterilen, el üstünde tutulan insan olun. 


Makbul bir insan olduğunuz zaman, bütün bu sıfatları üstünüzde toplarsınız. Makbul insan olmak, birkaç günde kazanılacak bir zenginlik değildir. Zaman ister, sabır ister, ter dökmek, emek vermek ister. Yaşantınız boyunca hazine sandığınıza biriktirdiğiniz her olumlu davranışınız, her başarınız, makbul insan olmak için size katkı yapacaktır. İşini iyi ve ahlaklı yapan insanlar iş hayatında makbul insanlar olurlar. Bilgili olmak da sizi makbul insan yapmak için önemli bir meziyettir. Yaptığınız işte, konuştuğunuz konuda bilgi sahibi olup bilginizi paylaşırsanız çevrenizde itibar kazanırsınız. Makbul olan bilgili insanlardır.


Makbul insan olmak için hazine sandığınızda biriktirdiğiniz değerli taşlarınızın arasına yanlışlıkla ahlak dışı, etik dışı, yasa dışı bir olayı karıştırırsanız, makbul insan olayım derken, mahvolmuş insan olursunuz. Bir çuval inciri berbat edersiniz.